Rauha Mäkilä: MOMO 21.4.-17.9.2023
Tiedote 5.4.2023
Rauha Mäkilä: Momo
21.4.-17.9.2023
Ars Nova, 2. kerros
Helsinkiläinen kuvataiteilija Rauha Mäkilä (s. 1980) kuvaa omaa elämäänsä. Hänen teoksensa ovat elämäntuntuisia, mutta samanaikaisesti taianomaisia tuokiokuvia arjesta, perheestä ja lähipiiristä. Maalauksista välittyy intiimi tunnelma taiteilijan ja aiheiden välillä – eletty elämä ja sen erilaiset puolet, ristiriitaiset tunteet ja toisiinsa lomittuvat vaiheet. Mäkilän maalaukset esittävät useimmiten ihmisiä: kasvokuviin ja eräänlaisiin tilallisiin muotokuviin on tallennettu välähdyksenomaisia, nopeasti katoavia hetkiä.
Mäkilä kertoo: “Oma arki ja todellisuus auttavat meitä useimmiten peilaamaan tunteitamme ja sitä, miten maailman hahmotamme. Arjen itsestäänselvyyden lumo ja rehellisyys jaksavat edelleen kiinnostaa minua, enkä halua työhuoneella päästää niistä aiheista vielä irti.”
Usein Mäkilä käsittelee maalauksissaan taiteilijaidentiteettiä ja taidemaailmaa. Hän kuvaa itseään ja eräitä naistaiteilijoita työn ääressä, luomassa omia kuviaan ja toisinaan myös omakuviaan. Mäkilän omakuvat työhuoneella maalaamassa, kuten It Is What It Is (2020) ja Nice Try (2020) rinnastuvat erään aikaisemman naistaiteilijan muotokuvaan 1930 (Tamara de Lempicka). Maalaukset esittävät aktiivisia tekijöitä. Teoksissa on emansipatorisia voimia – edelleenkään meillä ei ole tarpeeksi tällaisia kuvia.
Teosten aiheet, tai tilanteet, muistuttavat kameran tai muistin tallentamia hetkiä, joita on sitten rakkaudella ja viipyilevästi maalattu työhuoneella. Teoksissa nykymusiikkia ja populaarikulttuuria tunnelmoidaan työskentelyn taustana ja inspiraation lähteenä. Taide, taidemuseot ja taiteen maailma on läsnä tilallisena kehyksenä, elinehtona.
Vuosien 2020-2022 aikana valmistuneet teokset sijoittuvat useimmiten tilaan.Työhuonekuvien lisäksi maalausten aiheeksi on noussut taiteen julkisivu: museot ja galleriat, kuten vaikkapa esimerkiksi Suzu II (2022) ja Venice (Anna) (2020) teoksissa.
Vaikka vähitellen maalauksiin on avautunut aivan uudenlaisia tilallisia sommitelmia, siitä huolimatta Mäkilälle on tärkeintä värit. Mäkilä kuvailee maalauksen kehittymistä ja hänen omaa värimaailmaansa: “Lähtökohtani teoksille on väri, ja se, miten tietyt värit voivat tukea toisiaan ja rakentaa jännitteitä maalauspohjalle. Kokeilen miten väreistä saa rakennettua kiinnostavan kokonaisuuden ja mitä tapahtuu, kun tuon uusia värejä omaan, tuttuun ja turvalliseen skaalaan.”
Aivan viime vuosina myös kissoille, elinkumppaneillemme, on annettu niiden ansaitsema merkitys asettamalla ne maalauksen kohteeksi. Näyttelyn uusimmissa maalauksissa Momo (2023) ja TarMo (2023), me olemme kissojen tarkkailun kohteita: he katsovat meitä alati ja vaivihkaa.
Mäkilän väripaletti on ennakkoluulottoman raikas ja maalauksen sommittelu itsevarmaa. Mäkilä käyttää pääosin värikylläitä akryylimaaleja, toisinaan myös maanläheisempiä öljyvärejä. Maalausten väripinnat ovat yhdistelmä rohkeasti maalattuja litteitä värikenttiä, paksuja tilaa määrittäviä ääriviivoja, valumia ja siveltimenvetoja. Maalauksen pääaihe, useimmiten henkilö, on maalattu herkemmin ja yksityiskohdat sisältävät enemmän läpikuultavia tekstuureja.
Ars Novan toisen kerroksen näyttelytilassa nähdään laaja katsaus taiteilijan tuotantoon. Esillä on maalauksia vuosilta 2013–2023. Näyttely on taiteilijan ensimmäinen soolonäyttely museossa ja se tarjoaakin ensimmäistä kertaa mahdollisuuden tutustua Mäkilän maalauksiin eri vuosilta ja nähdä miten hän on muuttunut taiteilijana.
Mäkilä valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2007. Hänen viimeisimmät yksityisnäyttelynsä ovat DEAR (2020), Ring a Ring o´Roses (2018) ja Harmony (2015) Helsinki Contemporary -galleriassa. Mäkilän teoksia on esittänyt Suomessa ja kansainvälisesti mm. Munch Gallery (New York, Yhdysvallat), Kemper Museum of Contemporary Art (Kansas City, Yhdysvallat), EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Galleri Thomassen (Göteborg, Ruotsi) ja Landskrona Museum (Landskrona, Ruotsi). Hänen maalauksiaan kuuluu mm. seuraaviin kokoelmiin: Kiasma – Kansallisgallerian kokoelma, HAM – Helsingin kaupungin taidekokoelma, Göteborgin kaupungin taidekokoelma, Saastamoisen säätiön taidekokoelma, Jenny ja Antti Wihurin rahaston taidekokoelma ja Niemistö-kokoelma. Näyttelyä ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto (Anni ja S. Pajarisen rahasto), Taiteen edistämiskeskus ja Museovirasto.
Lisätietoja:
Niina Tanskanen
näyttelyamanuenssi
040 585 4499
niina.tanskanen@avan.fi
Rauha Mäkilä
rmakila@gmail.com