Skip to main content

Rauha Mäkilä: Momo 21.4.-17.9.2023

Pressmeddelande 5.4.2023

Rauha Mäkilä: Momo
21.4.-17.9.2023
Ars Nova, andra våningen

Den helsingforsiska bildkonstnären Rauha Mäkilä (f. 1980) beskriver sitt eget liv. Hennes verk är livskänsliga men samtidigt magiska ögonblicksbilder av vardagen, familjen och närkretsen. Målningarna förmedlar en intim stämning mellan konstnären och motiven – livet som levts och dess olika sidor, motstridiga känslor och faser som är länkade till varandra. Mäkiläs målningar visar oftast människor: i bilderna av ansikten och av olika sorters miljöporträtt har sparats blixtegenartade snabbt förbiilande ögonblick.

Mäkilä berättar: ”Min egen vardag och verklighet hjälper oftast oss att spegla våra känslor och hur vi gestaltar vår värld. Vardagens självklara förtrollning och ärlighet orkar fortfarande intressera mig och jag vill inte på arbetsrummet ännu släppa dessa motiv.”

Oftast behandlar Mäkilä i sina målningar en konstnärsidentitet och konstvärlden. Hon beskriver sig själv och en sorts kvinnliga konstnärer skapande sina egna bilder vid sitt arbete och å andra sidan också självporträtt. Mäkiläs självporträtt i vilket hon målar i sitt arbetsrum såsom It is What it is (2020) och Nice Try (2020) drar paralleller till ett tidigare porträtt av en kvinnlig konstnär 1930 (Tamara de Lempicka). Målningarna föreställer aktiva aktörer. I verken finns emancipatoriska krafter – fortfarande har vi inte tillräckligt av sådana här bilder.

Motiven i verken eller situationer påminner om kamerans eller minnets sparade ögonblick som man sedan målat med kärlek i arbetsrummet. Verken har en stämning av nutidskonstmusik och populärkultur i bakgrunden som för arbetet varit en inspiration.  Konst, konstmuseerna och konstens värld finns närvarande som en ram, ett livsvillkor.

De verk som blivit färdiga under åren 2020–2022 placerar sig oftast i ett utrymme. Förutom arbetsrumsbilderna har motiven för målningarna blivit konstens fasad: museerna och gallerierna, såsom till exempel i verken Suzu II (2022) och Venice (Anna) (2020).

Även fast det i målningarna så småningom har öppnat sig helt nya slags rumsliga kompositioner är färgerna oaktat det viktigaste för Mäkilä. Mäkilä beskriver målningens utveckling och hans egen färgvärld: ”Utgångspunkten i verken är färgen och det hur vissa färger kan stöda varandra och bygga upp spänningar på målningsduken. Jag prövar på hur man av färger får byggt upp en intressant helhet och vad som händer när jag hämtar in nya färger till en egen, bekant och trygg skala.”

Alldeles under de senaste åren har katterna, våra livskumpaner också fått den betydelse som de förtjänar genom att placera dem som mål i målningen. I utställningens nyaste målningar Momo (2023) och TarMo (2023), är vi mål för katternas granskning: de ser alltid på oss med ett getöga.

Mäkiläs färgpalett är alltid förutsättningslöst fräsch och målningens komposition är självsäkert. Mäkilä använder i huvudsak färgmättade akrylmålfärger, emellanåt också mer jordnära oljefärger. Målningarnas färgytor är en kombination av djärva målade platta färgfält, tjocka konturer som definierar utrymmet, avrinningar och penseldrag. Målningens huvudmotiv för det mesta en person har målats på ett känsligt sätt och detaljerna innehåller mer transparenta texturer.

På andra våningens utställningsutrymme på Ars Nova kan vi se en bred överblick av konstnärens produktion. Här presenteras målningar från åren 2013–2023. Utställningen är konstnärens första soloutställning i ett museum och den erbjuder också för första gången en möjlighet för att bekanta sig med Mäkiläs målningar från olika år och se hur hon har förändrats som konstnär.

Mäkilä blev färdig från Bildkonstakademin år 2007. Hennes senaste separatutställningar har varit DEAR (2002), Ring a Ring O’Roses (2008) och Harmony (2015) på galleriet Helsinki Contemporary. Mäkiläs verk har varit utställt i Finland och internationellt bl.a. på Munch Gallery (New York, USA), Kemper Museum of Contemporary Art (Kansas City, USA), EMMA – Esbo museum för modern konst, Galleri Thomassen (Göteborg, Sverige) och Landskorna Museum (Landskrona, Sverige).  Hennes målningar hör bland annat till följande samlingar: Kiasma – Nationalgalleriet samling, HAM – Helsingfors stads konstsamling, Göteborgs stads konstsamling, Saastamoinen stiftelses konstsamling, Jenny och Antti Wihuris fonds konstsamling och Niemistö-samlingen. Utställningen har stötts av Finska Kulturfonden (Anna och S. Pajarinens fond), Centret för konstfrämjande och Museiverket.

 

Tilläggsinformation:

Niina Tanskanen
utställningsamanuens
040 585 4499
niina.tanskanen@avan.fi

Rauha Mäkilä
rmakila@gmail.com