Mika Taanila: Film Reader

ARS NOVA
25.11.2022−2.4.2023

Mika Taanila (s. 1965 Helsinki) on helsinkiläinen kuvataiteilija ja elokuvantekijä. Taanilan teosten raaka-aineena ovat menneisyydestä jäljelle jääneet tallenteet, elokuvat, populaarikulttuurin tuotteet, teknologia ja taide. Taanila luo taideteoksia kierrättämällä, koostamalla, leikkaamalla ja miksaamalla arkistomateriaalia tai eri lähteitä uuteen muotoon. Lopputuloksena on oivaltavaa käsitetaidetta, kokeellista elokuvaa, syväluotavaa media-arkeologiaa ja cinefiilin intohimoa elokuvaa kohtaan.

Taanila liikkuu vakiintuneiden taidemuotojen välimaastossa ja teokset ovat useamman tekijän summa. Analoginen ja digitaalinen, valmis ja itsetehty, metodi ja sattuma, oma ja lainattu sekoittuvat teoksissa toisiinsa. Asioita rajaamalla tai kokonaan poistamalla esiin suodattuu pohdintoja ajasta, liikkeestä ja valosta.

Näyttely on läpileikkaus Taanilan monipuoliseen tuotantoon. Esillä on analogisia ja digitaalisia liikkuvan kuvan installaatioita, kuten vaikkapa Man and Science (2011), joka on koostettu käännösteksteistä sisältävästä 16 mm elokuvakelasta, jonka Taanila löysi roskakorista. My Silence (2013) on puolestaan strukturalistinen leikkauskokeilu, jossa Taanila on poistanut kaikki repliikit Louis Mallen klassikkoelokuvasta Ilta Andrén kanssa (1981).

Näyttelyssä on mukana kaksi kirjailija Harry Salmenniemen kanssa tehtyä videoteosta. Epäonnistunut tyhjyys -sarjan (2021) lähtökohtana on ollut kuvata tyhjyyttä elokuvan keinoin. Epäonnistunut tyhjyys. Paikka on kuvattu lämpökameralla Kruunuvuorenrannan rakennustyömaalla ja Epäonnistunut tyhjyys. Aika on luotu kokonaan videoeditointiohjelmiston siirtymäefektien avulla.

Mukana on myös entuudestaan tuttuja fotogrammeja, jotka ovat ilman kameraa tehtyjä valokuvia. Väkivaltaisesti hajotettuja elokuvatallenteita esittävän sarjan Mustavalkoisia elokuvia (2013) lisäksi näyttelyssä nähdään uusimpia fotogrammeja ja ilmivedoksia. Sisäkuvia-sarjan (2021) teoksissa valoherkän paperin päällä on liikuteltu elokuvantekijän välineistöä. Ulkokuvia -sarjan (2021) ilmivedokset ovat tuntikausia kestävän valotuksen tuloksia.

Oman kokonaisuutensa muodostavat Taanilan readymade-esineet, jotka liittyvät elokuvien maailmaan. Esille on laitettu laaja valikoima Taanilan muokkaamia elokuvakirjoja sarjasta Film Reader (2017). Myös videoteos Verbranntes Land (2002) on eräänlainen readymade-elokuva. Se hyödyntää opetusmateriaalia VHS-nauhan tuhoutumisesta.

Näyttelyn aikana Takkahuoneessa esitetään vaihtuva ohjelmisto Taanilan elokuvia. Tämän vuoden puolella (26.11.2022-31.1.2023) nähdään suomalaisen kokeellisen elokuvan suurteos Mannerlaatta (2016) sekä Fysikaalinen rengas (2002), joka on kineettinen elokuva 1940-luvulla tehdystä fysikaalisesta kokeesta. Ensi vuoden puolella (1.2.-2.4.2023) ohjelmistossa on visiönääri Erkki Kurenniemestä (1941-2017) kertova kiehtova dokumentti Tulevaisuus ei ole entisensä (2002) sekä The World (2017), joka on kokeellinen leikkaus Nicolas Roegin ohjaamasta dystooppisesta elokuvasta The Man Who Fell to Earth (1976).

Taanilan teoksia on nähty mm. Venetsian biennaalissa (2017), Aichi Triennaalissa (2017), Kasselin Documentassa (2012) sekä lukuisissa muissa kansainvälisissä ja kotimaisissa näyttelyissä. Hänen viimeaikaisia yksityisnäyttelyitään ovat olleet Galerie Anhava Helsingissä (2021), Padiglione de l´Esprit Nouveaussa Bolognassa (2020) ja STUK House for Dance, Image and Sound Leuvenissa (2018). Suomessa Taanilalla on ollut aiemmin museonäyttelyt Hämeenlinnan taidemuseossa (Muistikatko, 2015-2016) sekä Kiasmassa (Aikakoneita, 2013-14).

Taanilan ohjaamia dokumentti- ja lyhytelokuvia on esitetty elokuvafestivaaleilla ympäri maailmaa. Taanilalle myönnettiin Ars Fennica -palkinto vuonna 2015.

Takkahuone-näyttelytilassa esitetään vaihtuva ohjelmisto Taanilan elokuvia:

Takkahuoneen ohjelmisto 2.4.2023 asti.