Viljo Pertola (s. 1997, Turku) sukeltaa aiheissaan historiaan, eri kulttuureihin ja aikamme monimuotoiseen kuvastoon. Samanaikaisesti hän tavoittelee nykyhetkeä. Kuvan verkkoa kutovat tertiäärikauden hämähäkit ja taiteilijan kädet. Tarinat lomittuvat terävällä puutikulla maalatun perhekuvan yksityiskohtiin.
Adoptioperheemme-teoksen (2023) maagisesta realismista Pertola kertoo: ”Kuvassa oleva käärme, eastern indigo snake, asuu Yhdysvalloissa. Käärme on myrkytön. Käärme vastaanottaa linnun poikaset, joiden vanhemmista ei tiedetä. Klassinen sohva kunnioittaa vanhoja perinteitä.” Sohvalle on sijoitettu bandura, Ukrainan kansallissoitin.
Teosten kuvaryöppy on runsasta, ja niissä yhdistellään piirustusta, maalauksellista pintaa, tuotepakkausten osia sekä lehdistä leikattua sarjakuvaa ja tekstiä. Tekstin ja kuvan rinnastukset ovat oivaltavan humoristisia. Lainattujen kuvien ja oman ilmaisun yhdistelyn lomasta piirtyy esiin Pertolan persoonallisuus: taiteilijana hän on taitava, hyväntahtoinen ja tinkimätön esteetikko.
Useimmat näyttelyn teokset ovat sekatekniikalla toteutettuja mielikuvituksellisia kollaaseja. Vaikka teoksissa kuvataan maisemia ja sisätiloja, sommitelman kokonaisvaikutelma on litteä ja kerroksellinen. Teokset ovat kuin palimpsesteja, antiikinaikaisia kierrätettyjä kääröjä, johon on kirjoitettu eriaikaisia tarinoita päällekkäin. Palimpsestissa aikatasot sekoittuvat keskenään, kuten vaikkapa omaa elämäänsä elävillä ilmoitustauluilla. Pertolan teoksissa on repaleisia kerroksia, osa maalauksistakin on toteutettu samaan tapaan, paljastaen ja kätkien.
Pertola on ottanut tehtäväkseen huolehtia kaikista ihmisten hylkäämistä ja pois heitetyistä asioista. Näistä kaikista kerätyistä ”erikoisuuksista”, joita on harvoin nähtävissä, hän ideoi teoksiaan. Jopa teoksissa käytetyt värit ovat muiden käyttämien maalauspalettien jäänteitä.
Pertolan ilmaisussa on japonismia eli japanilaisen tyylin vaikutteita ja ihailua. Maisemakuvaus, sommittelu, litistynyt tilallinen vaikutelma ja eteerinen piirustusjälki tuovat mieleen keveän japanilaisen puupiirustus- ja käärömaalausperinteen. Joihinkin teoksiin on yhdistelty manga-sarjakuvamaisia hahmoja, ja värimaailmassa sekoittuvat perinteisemmät murretut väriharmoniat ja puhtaat pastellisävyt. Teoksia kaunistaa tietynlainen vaatimaton hienovaraisuus.
Viljo Pertola on valmistunut kuva-artesaaniksi ja suorittanut ammattiin johtavan kuvallisen ilmaisun perustutkinnon Kaarisilta ry:n Taide- ja toimintakeskuksessa vuonna 2020. Tämän lisäksi Viljo on saanut paljon muuta taidekoulutusta. Näyttelytoimintaan hän on osallistunut vuodesta 2015 lähtien. Hänen teoksiaan on ollut esillä monissa paikoissa: Viidakossa tarkkaillaan, Taidekeskus Into ry:n yhteisnäyttely; Art Kaarisilta -galleria, Helsinki (2018); Taidekeskus Inton 10-vuotisjuhlanäyttely (2019); Amos Rexin nuorten näyttely (2020); Pimeyden tyyssija -näyttely Örön saarella (2021–2022). Tämän lisäksi Viljon töitä on ollut esillä muun muassa B-galleriassa (Turku, 2021), Kaarisilta Biennalessa (Lahti, 2021) sekä Saaren kartanon residenssitaiteilijoiden näyttelyssä Art Kaarisillassa (Helsinki, 2023).
Viljo Pertolalle taide ei ole sivuseikka: “Se merkitsee paljon. Paljon, voi, miten kuvailisin… Suuresti, se on kaikki kaikessa.”
Galleria Into
Galleria Into -projektin tavoite on tehdä outsider-taide näkyväksi!
Galleria Into on Taidekeskus Into ry:n ja Aboa Vetus Ars Nova -museon yhteistyöhanke, joka kestää vuoden 2023 huhtikuusta vuoden 2024 tammikuuhun asti. Museon toisen kerroksen näyttelytilassa toteutetaan viisi soolonäyttelyä Taidekeskus Intossa työskenteleviltä taiteilijoilta.
Taidekeskus Into
Taidekeskus Into järjestää taidetoimintaa ja kuvataiteen opetusta erityistä tukea tarvitseville. Vuonna 2009 perustettu taidekeskus sijaitsee Turun Pompossa. Taidekeskuksen tiloissa järjestetään säännöllistä taideopetusta ja kursseja. Tämän lisäksi siellä on usean taiteentekijän työhuoneita ja siellä toteutetaan julkisia yhteisötaideprojekteja.
Taidekeskus Into on nimensä veroinen: se on vapaasti ja ammattitaitoisesti toimiva elinvoimainen yhteisö. Toimintaa ohjaa ajatus taiteesta, jossa jokaisella on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi omalla tavallaan.
Aboa Vetus Ars Nova
Yhteistyö museon kanssa syntyi Taidekeskus Inton aloitteesta. Taideohjaajat ja pitkän linjan Into-aktiivit Eija Ruoho ja Sinikka Mäki-Lertola kutsuivat näyttelyamanuenssi Niina Tanskasen taidekeskukseen visiitille ja idea näyttely-yhteistyöstä syntyi vaivattomasti.
Osapuolia yhdistää halu tehdä jotain erilaista. Museolle on suuri kunnia tarjota puitteet näyttelyille, joiden eteen Intossa on työskennelty vuosia. Yhteistyö Inton kanssa pyrkii tekemään erityistaiteen osaksi taidekenttää. Parasta yhteistyössä on kuitenkin sen ydin: Inton viiden taiteilijan näyttelyt ovat todella näkemisen ja kokemisen arvoisia!
Galleria Inton näyttelyt Ars Novassa
28.4.–7.6.2023 Miira Kangas
16.6.–26.7.2023 Tiina Elina Nurminen
4.8.– 17.9.2023 Daniel Hahta
29.9.– 19.11.2023 Miia Ruohonen
8.12.2023– 14.1.2024 Viljo Pertola
Lisätietoja
näyttelyamanuenssi
Niina Tanskanen
niina.tanskanen@avan.fi
040 585 4499
Taidekeskus Into
Eija Ruoho
044 070 1544