Marko Vuokola: Sense and Sensibility 8.6.−15.9.2024
Tiedote 23.5.2024
Marko Vuokola: Sense and Sensibility
8.6.-15.9.2024
Ars Nova, 2.krs
Marko Vuokolan poeettinen käsitetaide tutkii havaintoa ja kokemusta. ”Täälläolomme” on maailman ymmärtämistä inhimillisestä tilanteesta käsin. Katsojaa ja kohdetta ei voi erottaa toisistaan. Etsimme olemassaolomme merkitystä suhteestamme maailmaan.
Kokemustamme määrittää ajallisuus. Havaitsemme muutoksia suhteessa aikaan. Vuokolan kaksiosaiset valokuvateokset osoittavat, että olemme olemassa hetkessä, joka ei koskaan toistu samanlaisena. Kahden peräkkäin otetun valokuvan välillä kaikki on muuttunut.
Vuokolan vähäeleiset ja harkitut teokset luovat tilaa havaintojen herkistymiselle. Minimalismin hengessä Vuokola keskittyy valokuvan ja liikkuvan kuvan ajalliseen ominaislaatuun. Tekijyys, kädenjälki sekä tunnistettavuus on häivytetty taka-alalle, säilyttäen tahdikkaan yhdistelmän romantiikkaa ja analyyttisyyttä. Teokset johdattelevat hienovaraisesti pohtimaan -ja sitä kautta oivaltamaan itse.
Vuokolan teoksille yhteistä on toisto. Useimmiten teokset koostuvat kahdesta osasta. Kaksi (monikollisuus) tuottaa eron. Kahden kuvan tai objektin rinnakkaisuudella puututaan radikaalisti yhden kuvan ideaalisuuteen, vakiintuneeseen muotoon —identiteettiin. Huomio kiinnitetään jatkuvaan liikkeeseen, jossa ajattelu ja etiikka operoivat.
Vuokolan teoksissa olennaista on eron näyttäytyminen. Teosten sarjallinen logiikka ei vaikuta olevan lainkaan kiinnostunut alkuperäisestä kohteesta tai teoksesta, vaan teokset syntyvät toisistaan käsin. Vuokolan taide on ansiokkaan hyperreaalista: vaikka se operoi kopioilla, se ei menetä yhteyttä aisteihimme tai kykyymme luoda merkitystä.
Sense and Sensibility tuo esiin monipuolisen kuvataiteilijan, jonka teoksia ei ollut aikaisemmin esillä Turussa. Näyttelyssä on mukana teoksia viimeisen 30 vuoden ajalta. Valokuvista, videotaiteesta ja veistoksista koostuvan minimalistisen näyttelykokonaisuuden keskiössä ovat ajallisuus ja toisto. Vuokolan analyyttinen ja inhimillinen lähestymistapa tarjoaa katsojalle pieniä ja suuria oivalluksia —kauneutta unohtamatta.
Näyttelyn valokuvateokset ovat poimittu muutamasta Vuokolan keskeisestä sarjasta. The Seventh Wave -sarjan (2001-) teokset ovat diptyykkejä. Teoksissa sama aihe on kuvattu eri aikana, jolloin kahden kuvan välille virittyy ajallinen ja tapahtumallinen suhde. Valon liikettä kuvaavat Spaceliner-teokset (2013-) ja 24 tuntia valotettu Speedmaster I -rannekellon valokuva (2016) niin ikään osoittavat aikaa, vaikka ovatkin still-kuvia.
Äärimmäisen niukat videoteokset, kuten Rakkauden valtameri (2023) ja RGB 4x 16777216 (2024) koostuvat lähes yksinomaan väreistä. RGB-teos on hätkähdyttävän kokemuksellinen teos teoreettisesta RGB-väriavaruudesta. Rakkauden valtameressä kaksi vaeltavaa hiusviiva saa aikaan kontemplatiivisen hetken.
Näyttelyn nimikkoteoksessa Sense and Sensibility (2023) tuikkivat Utön majakan valot kuvattuna Jurmon saaresta. Toinen videoista on kuvattu jalustalta ja toinen käsivaralla.
Käsitetaiteelle ominaiseen tapaan myös 3d-tulostetut veistokset Etäisyys I & II-Dopplerin ilmiö (2023) sekä valokuvateos Dopplerin ilmiö (2021), ottavat lähtökohdakseen ääntä tuottavan kohteen liikesuunnan vaikutuksen. Teoksissa Dopplerin ilmiön idea on siirretty kuvan ja veistoksen sisäisiin suhteisiin ja merkityksiin.
Kultalanka (1994–1995) tuo esiin Vuokolan näennäisen vaivattomuuden taustalla olevan ponnistelun. Kesällä 1994 hän kaivoi ja huuhtoi kultaa Lapissa. Löydetystä kullasta on venytetty lähes 5 metrin lanka. Idean jalostaminen viimeisteltyyn muotoon on kovan työn tulos.
Marko Vuokola asuu ja työskentelee Helsingissä. Vuokolan työhuone sijaitsee Kalervo Kallion ateljeetalossa Munkkiniemessä. Ateljeetalossa pitkään yhdessä toimineen työyhteisön epävirallinen nimi on Studio GNTV, johon kuuluvat myös taiteilijakaksikko Grönlund-Nisunen ja Mika Taanila. Vuokola on intohimoinen purjehtija, jolle Turun Airisto ja Itämeri ovat tuttuja seutuja. Hänen tuotannostaan voi löytää romanttisia viittauksia mereen ja saaristoon jo 30 vuoden ajalta.
Vuokolan viimeisimpiä yksityisnäyttelyitä ovat Rakkauden valtameri (2023) Helsingin taidehallissa ja When is Now (2018), Green Flash (2016) sekä Photography and Video (2013) Galerie Anhavassa. Tämän lisäksi hän on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin, kuten vaikkapa Subterranean (2022) Amos Rexissä, Diversity United (2021) Tempelhofin lentokentällä Berliinissä, In the Collection Trondheimin taidemuseossa (2012–13) ja Galerie 21:ssä Malmössä. Viimeisin ryhmänäyttely Motus pidetään yhdessä taiteilijaystävien Jyrki Siukosen ja Tuomas Korkalon kanssa Grafiikanpaja Himmelblaussa Tampereella toukokuussa 2024.
Vuokolan teoksia kuuluu useisiin kokoelmiin, kuten Kansallisgalleria Kiasman, EMMA Espoon kaupungin, Jenny ja Antti Vihurin rahaston säätiön ja Valokuvataiteen museon kokoelmiin. Tämän lisäksi Vuokolan teoksia on esimerkiksi Helsingin, Hämeenlinnan, Porin, Tampereen kaupunkien kokoelmissa sekä yksityiskokoelmissa kotimaassa ja ulkomailla. Vuokola on toteuttanut myös useita julkisia teoksia, kuten OLO No. 44, Turun yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnalle (2009).
Taiteen edistämiskeskus (Taike) on tukenut taiteilijan työskentelyä. Näyttely on saanut tukea Museovirastolta.
Lisätietoja
Niina Tanskanen
näyttelyamanuenssi
niina.tanskanen@avan.fi
040 585 44 99