Skip to main content

Marko Vuokola: Sense and Sensibility 8.6.−15.9.2024

Pressmeddelande 23.5.2024

 

Marko Vuokola: Sense and Sensibility
8.6.-15.9.2024
Ars Nova, 2. våningen

 

Marko Vuokolas poetiska konceptkonst undersöker perception och upplevelse. Vår ”närvaro här” innebär att förstå världen från ett mänskligt läge. Det går inte att skilja tittaren och objektet från varandra. Vi söker efter betydelsen för vår tillvaro i vår relation till världen.

Vår upplevelse definieras av timlighet. Vi upptäcker ändringar i relation till tiden. Vuokolas tudelade fotografiska verk visar att vi existerar i stunden som aldrig händer på nytt på samma sätt. Allting har ändrat mellan två fotografier som tagits efter varandra.

Vuokolas okonstlade och genomtänkta verk skapar rum för känsligare perceptioner. I minimalismens anda fokuserar Vuokola på fotografiets och den rörliga bildens tidsmässiga karaktär. Skapandet, handavtryck och igenkännlighet har avlägsnats till bakgrunden vilket bevarar en taktfull kombination av romantik och analytiskhet. Verken leder diskret till att begrunda – och på så sätt till att förstå själv.

För Vuokolas verk är upprepning gemensamt. Oftast består verken av två delar. Två (mångfald) skapar skillnaden. Med två bilders eller objekts parallellitet ingriper man radikalt i en bilds ideala, etablerade form – identiteten. Uppmärksamheten fästs vid den kontinuerliga rörelsen där tänkandet och etiken opererar.

I Vuokolas verk är det viktigaste att skillnader syns. Verkens seriella logik verkar inte alls vara intresserat av det ursprungliga objektet eller verket utan verken uppstår från varandra. Vuokolas konst är förtjänstfullt hyperrealistiskt: även om den opererar med kopior förlorar den inte kontakten med våra sinnen eller vår förmåga att skapa mening.

Sense and Sensibility avslöjar en mångsidig bildkonstnär vems verk inte har varit utställda i Åbo tidigare. Med på utställningen finns verk från de senaste 30 åren.

I centrum av den minimalistiska utställningen som består av fotografier, videokonst och skulpturer finns timlighet och upprepning. Vuokolas analytiska och mänskliga sätt att närma sig erbjuder små och stora insikter åt tittaren – utan att glömma bort skönheten.

Fotografierna i utställningen har plockats från några av Vuokolas centrala serier. The Seventh Wave-seriens (2001–) verk är diptyker. I verken har samma motiv avbildats vid olika tidpunkter vilket leder till att en tidsmässig relation och händelser spänns upp mellan två bilder. Spaceliner-verken (2013–) som avbildar ljusets rörelse och Speedmaster I fotografiet på ett armbandsur (2016) som exponerats i 24 timmar anvisar således tid fast än de är stillbilder.

De extremt knappa videoverken såsom Rakkauden valtameri (2023) och RGB 4x 16777216 (2024) består nästan enbart av färger. RGB-verket är ett häpnadsväckande erfarenhetsbaserat verk om den teoretiska RGB-färgrymden. I Rakkauden valtameri skapar två vandrande hårstreck en kontemplativ stund. I verket Sense and Sensibility (2023) som gett utställningen sitt namn lyser ljuset från Utö fyr sett från Jurmo. Den ena videon är filmad på ett stativ och den andra på fri hand.

På ett sätt som är typiskt för konceptkonst tar även 3D-utskrivna skulpturerna Etäisyys I & II-Dopplerin ilmiö (2023) och fotografiska verket Dopplerin ilmiö (2021) som sina utgångspunkter effekten av rörelseriktningen på objektet som producerar ljud. I verken har Dopplereffektens idé flyttats över till inre relationer och betydelser mellan bild och skulptur.

Kultalanka (1994–1995) för fram Vuokolas ansträngningar som ligger bakom den skenbara lättheten. Under sommaren 1994 grävde han efter och vaskade guld i Lappland. Guldet som hittades var dragits till en nästan 5 meter lång tråd. Bearbetandet av idéen till den slutliga formen är resultatet av ett tungt arbete.

Marko Vuokola bor och arbetar i Helsingfors. Vuokolas arbetsrum är beläget i Kalervo Kallios ateljéhus i Munksnäs. Det inofficiella namnet på arbetsgemenskapen som länge verkat i ateljéhuset är Studio GNTV till vilken hör även konstnärsduon Grönlund-Nisunen och Mika Taanila. Vuokola är en passionerad seglare och bekant med Erstan i Åboland och Östersjön. Hans produktion innehåller romantiska referenser till havet och skärgården från mer än 30 års tid.

Vuokolas senaste separatutställningar är Rakkauden valtameri (2023) i Helsingfors Konsthall och When is Now (2018), Green Flash (2016) och Photography and Video (2013) i Galerie Anhava.

Dessutom har han deltagit i flera grupputställningar som Subterranean (2022) i Amos Rex, Diversity United (2021) på Tempelhofs flygplats i Berlin, In the Collection vid Trondheims konstmuseum (2012–13) och vid Galerie 21 i Malmö. Den senaste grupputställningen Motus hålls tillsammans med konstnärsvännerna Jyrki Siukonen och Tuomas Korkalo vid Grafiikanpaja Himmelblau i Tammerfors i maj 2024.

Vuokolas verk hör till flera samlingar såsom Finlands nationalgalleri Kiasmas, Esbo stads EMMAs, Jenny ja Antti Vihurin rahastos och Fotografiska museets samlingar. Därutöver finns Vuokolas verk t.ex. i Helsingfors, Tavastehus, Björneborgs och Tammerfors städernas samlingar samt i privata samlingar i Finland och utomlands. Vuokola har även skapat flera offentliga verk, t.ex. OLO No. 44 åt Åbo universitets Pedagogiska fakultet (2009).

Centret för konstfrämjande (Taike) har stött konstnärens arbete. Utställningen har fått stöd av Museiverket.

Tilläggsinformation

Niina Tanskanen
utställningsamanuens
niina.tanskanen@avan.fi
040 585 44 99