OBS! Utställningen innehåller starka, flimrande lampor som kan vara skadliga för vissa tittare.
Konstnärsduon Grönlund–Nisunen återvänder till Åbo efter 30 år! Aboa Vetus Ars Novas soloutställning Häiriötiloja / Interferenser för samman en kontrapunktisk kombination av verk. I utställningen möter nyfikna försök och analytiska tankegångar.
Konstnärsduon Grönlund–Nisunen är känd för sina kinetiska installationer och skulpturer som kombinerar miljö, teknik och ljud. Duons yrkesbakgrund är i arkitektur och musik. Verken kännetecknas ofta av plats- eller situationsbundenhet.
Verken har sina utgångspunkter i vardagens observationer. De hänför sig till fysikaliska fenomen, såsom elektricitet, strålning, gravitationskraft, magnetism samt egenskaper hos materia och ljus. Verken är experiment som konstnärerna har formgivit.
Verken fokuserar på det väsentliga. Egentligen symboliserar eller föreställer verken inte något, snarare fäster de uppmärksamheten vid någons varande eller någon händelse. Den minimala estetiken tar inte ställning till vad som är vackert, utan transporterar i stället in i en sensorisk upplevelse.
Även om duon Grönlund–Nisunen är känd för sin finkänsliga och finslipade stil, är de intresserade av den ofullständiga sidan hos materialiteten. En störning – som ofta tolkas som en defekt, ett fel eller ett avbrott – erbjuder ett tillfälle för estetiska experiment. På samma sätt behövs ett avvikande element i en avantgardistisk och högstämd konstupplevelse.
Ett tillvägagångssätt som utmärker konstnärsduon är att undersöka förnimmelser med hjälp av teknik och arkitektur som människan skapat. Tekniken och arkitekturen blir föremål för samtidiga observationer. Utställningen innehåller verk där en fysikalisk experimentsituation förädlats till ett rumsligt verk. Spegelprojiceringen Eclipse (2007) skapar ett skugg- och reflektionsfenomen som är bekant från himlakropparna. Color Mixer (2016) samplar färgkombinationer av ljus.
I många av utställningens verk framträder interferensen, dvs. störningen som verkets tema. Störningar som sätter varseblivningen på prov, och ställvis till och med orsakar illamående, är intressanta fenomen. De stora serigrafiverken 50 Circles och 100 Circles (2009) orsakar en moaréstörning. Two Views (2022), som består av en pekdator och en ljustavla, visar interferensen som videotekniken skapar i bildmotivet. De perforerade plexiglasskivorna i verket 3°/4° (2023) är ett typexempel på hur störningarna opererar.
Ofta hör verkens väsen ihop med materialets egenskaper. Även om verken är industriella, avskalade och rentav kalla, förutsätter de någon som är medveten och kännande. Skulpturerna Restless Horizon (2016) samt Falling Water (2020) består av genomskinliga vätskor (vatten och silikonolja) som stöter bort varandra. Spänningen mellan krafterna i vätskorna är uppenbar. I det med kylgel fyllda verket Frozen Sphere (2023) ”svettas” metallen när fukten i luften kondenseras på dess yta. Förändringarna kan observeras trots att de händer rätt långsamt. I ljudverket Beat Frequency (2016) kan man känna sinusvågen i rummet.
Tommi Grönlund (f. Åbo) och Petteri Nisunen (f. Helsingfors) bor och arbetar i Helsingfors. Båda har studerat arkitektur på Tammerfors tekniska högskola. Nisunen har dessutom studerat industriell design och möbelformgivning på Konstindustriella högskolan.
Vid sidan av det konstnärliga arbetet har Grönlund haft en betydande roll i den elektroniska musikens och dj-kulturens ankomst till Finland. Under 1990-talet var han medlem i kollektivet Hyperdelic Housers, som aktivt ordnade fester för elektronisk musik i Åbo. Nuförtiden driver Grönlund skivbolaget Sähkö Recordings som han grundade i början av 1990-talet. Nisunen har å sin sida varit verksam arkitekt och designer samt professor inom nutidskonst på Aalto-universitetet. För närvarande är han vice dekan på Bildkonsthögskolan.
Grönlund–Nisunens första gemensamma utställning Voimavirta ordnades i Titanik-galleriet år 1993. Efter den har de gjort en gedigen karriär och deltagit i otaliga utställningar och konstevenemang i olika delar av världen. Ett urval museiutställningar från de senaste åren: Flow With Matter (Minsheng Art Museum Shanghai, 2020), Imminence / Time Slip (tillsammans med Ivana Franke, MMSU Museum of Modern and Contemporary Art, Rijeka, 2019), Grey Area (Kuntsi museum för modern konst, Vasa, 2018 och Helsingfors konsthall, 2017). Galleriutställningar, bland annat Latent Spaces (LA BIBI Gallery, Palma, 2023), Scattered Horizon (Galerie Esther Schipper, 2023) och Imminence (tillsammans med Ivana Franke, Galerie Anhava, 2020).
År 1997 fick duon Grönlund–Nisunen priset Årets unga konstnär. År 2001 kurerade de den nordiska paviljongens utställning på den 49. Venedigbiennalen, som de själva deltog i. År 2021 fick de statens femåriga konstnärsprofessorsstipendier.
Grönlund–Nisunen är känt för sina otaliga offentliga konstverk, och valdes som formgivare för utomhuskonstverket på Åbo musikhus Fuga, som färdigställs i slutet av år 2026. Deras nyaste offentliga verk är Sidos (Monitoimijatalo Wintteri, Nystad, 2025) Puolenvaihto (Tammelan jalkapallostadion, Tammerfors, 2024), Yhteispeli (Valkealan monitoimitalo, Kouvola 2024), Auringonpilkut (As. Oy Jyväskylän Hjalmar, 2023), Split Views (Hotel AX, Helsingfors 2022) och Triad (Kalasataman koulu, Helsingfors, 2020).
Deras verk finns bland annat i följande samlingar: Jenny och Antti Wihuris stiftelses samling, Rovaniemi konstmuseum, Finlands Nationalgalleri / Museet för nutidskonst Kiasma, Björneborgs konstmuseum, Saastamoinen stiftelsens konstsamling, EMMA – Esbo moderna konstmuseum, WAM – Åbo stads konstmuseum.
Konstnärerna har fått bidrag via Centret för konstfrämjande från Egentliga Finlands fond. Utställningen har fått stöd av Museiverket.
”The best way to predict the future is to design it.”
– Buckminster Fuller
Tilläggsinformation
Niina Tanskanen
utställningsamanuens
niina.tanskanen@avan.fi
040 585 4499