Skip to main content

Syteen / Cavén 16.6.–19.11.2023

Pressmeddelande 6.6.2023

 

Syteen / Cavén
16.6.–19.11.2023
Ars Nova, första våningen

 

Kari Cavén (f. 1954 i Nyslott) är som konstnär nyfiken och fördomsfri. Han har bevarat en förmåga att leka. Den omkringliggande världen erbjuder honom oändliga impulser och material för hans verk. Idéerna behöver inte letas från fjärran. Konceptet i Cavéns konst är enkel men inte alls lätt: konsten föds på ett djupsiktigt plan genom att fundera på ett föremåls eller ett råmaterials egenskaper och möjligheter det vill säga dess nya liv som ett konstverk.

Föremålets eller materialets igenkännbarhet och det tidigare livet syns i verken och det påverkar väsentligt betydelserna i konstverken. Materialen i Cavéns verk är oftast redan en gång använda: upphittade saker från avfallslasten, byggvaror, samlarnas donationer eller till exempel butikens serieprodukter.

Cavéns arbetssätt är att bygga, montera och forma om. I det förenas skulpturen och formgivningen. Varje verk är definierad av konsten eller ett experiment som testar deras egenskaper; kommer det här att bli konst? I något fall kan ett verk vara readymade, ett föremål som konstnären hittat. I andra fall är den en skulptur som monterats av färdiga modulerat element. I en central roll finns konstnärens syn att se materialens uppenbara väsen eller över den allmänna betydelsen. Detta öppnar upp verkets skapande potential.

Cavéns verk placerar sig i konceptkonsten, art poveran och inom de minimalistiska områdena. För alla de ovannämnda 1960-tals konstriktningarna är det gemensamma en otraditionellhet det vill säga den traditionella konstens regelbundna formens och materialens kritik. Arte povera visade att konstverk kan man framställa från vilket material som helst och den industriella minimalismen granskade skulpturen som ett autonomiskt objekt som är fri från avbildandet av verkligheten.

Som bildskulptör är Cavén en trogen materialist: han har hängett sig åt att skapa verk. Den idé som ett verk föds av är tätt sammanbundet med verkets material eller till de objekt som använts i dem. Kanske kommer den estetiska skönheten som är främmande för konceptkonsten i Cavéns fall att förstås på ett mer praktiskt sätt: det som är bra i skulpturen möts av en idé och ett genomförande på ett mer funktionellt och poetiskt sätt.

Cavéns verk opererar med språk på många olika sätt. I skulpturen betyder detta serieverk som består av igenkännbara enheter liksom text. Kombinationen producerar betydelsefulla utlåtanden eller logiska strukturer. Å andra sidan får man inspiration av de flimrande ordlekarna som finns i verkens namn. Det kan hända att på ett sätt så föds konstverket först i betraktarens sinne. Många verk kommer också utav språket till exempel Cavéns vana att förstå talesättet bokstavligt har fått många konstverk att bli till.

Kari Cavén började som konstmålare men bytte ganska snabbt till skulpturen. Han blev färdig från Konstakademin år 1982 och höll sin första enskilda utställning i Kuopio konstmuseum 1983. Han har fått pris för sitt konstnärliga arbete med en Pro Finlandia medalj (2014), med Finska konstföreningens hederspris (2018) och har fått konstnärspension sedan 2019.

Cavén har hållit ett dussintals solo- och grupputställningar i Finland och internationellt. Hans senaste privatutställningar är: Ilo pitkästä itkusta (glädje av en långt gråt), (Nyslott konstmuseum, 2020), Työmiehen päiväkirjasta (ur en arbetares dagbok) (Galleri Anhava och Galleri Himmelblau, 2019) och Like Thinkings (Galeria Cavalo, Rio de Janeiro, 2018). Cavén har representerat flera gånger i världen den finländska bildkonsten till exempel på Venedigs biennal (1988 och 1995). Hans verk hör till ett dussintal privata och offentliga konstsamlingar och av offentliga verk har han genomfört ett flertal av dem i Finland och Sverige.

På Aboa Vetus Ars Novas utställning Syteen / Cavén finns utställt Cavéns verk från olika år. Tidsenligt är huvudpunkten i de verk som blivit färdiga under de senaste åren och en del av verken är för första gången utställda. Verken är av blandteknik- eller readymade skulpturer.

Utställningens namn är en finskspråkig ordlek. Sysi är träkol och leran av keramiskt stenmaterial: båda två är bildskulptörens material. Ordspråket Syteen tai saveen hänvisar till ödets två sidor, förstås är det svårt att dra slutsatsen av vad betyder att lyckas och att misslyckas. Det väsentliga i ordleken är inställningen som innehåller ödesdigert risktagande och hängivenhet för konsten.

 

Tilläggsinformation:

Niina Tanskanen
utställningsamanuens
040 585 4499
niina.tanskanen@avan.fi