Skip to main content

Sää ja mää oppilaille

Sisältöä päivitetään

Sisältöä päivitetään

Sivusto no työn alla

Voit valita opastuksen ryhmällesi seuraavista vaihtoehdoista

Sisältöä päivitetään

Sisältöä päivitetään

Sisältöä päivitetään

Sisältöä päivitetään

Sisältöä päivitetään

Lisätietoja

Janna Jokela

Museolehtori
janna.jokela(at)avan.fi
040 078 6053

Varaa opastus ryhmällesi

Tehtävämateriaalit

Nämä tehtävämateriaalit on tarkoitettu vapaasti koulujen käyttöön. Osa tehtävistä on tarkoitettu tehtäviksi ennen museovierailua, osa vierailun aikana ja osa jälkikäteen.

Kysymyksiä tehtävämateriaaleihin liittyen? Ota yhteyttä museolehtoriin:

Janna Jokela
janna.jokela@avan.fi
0400 786 053

Ars Novan tehtäväpaketit

Nämä tehtävät liittyvät taiteen eri teemoihin ja sopivat tehtäväksi kaikkien taidenäyttelyidemme yhteydessä. Tehtävät jakautuvat eri teemoihin; voit pohtia etukäteen, mikä kokonaisuus sopisi parhaiten juuri teidän luokkanne vierailun yhteyteen. Kaikista tehtävistä löytyy hieman eritasoiset versiot alakouluikäisille sekä yläkoulu- ja lukioikäisille.

Tulosta tehtävät oppilaillesi valmiiksi. Muistakaa myös kynät ja kumit! Museolta saa tarvittaessa lainaan kirjoitusalustoja.

Nykytaiteen museo Kiasman sivuille on koottu oiva Nykytaiteen sanasto, johon suosittelemme tutustumaan jo ennen museovierailua.

Värit

Näissä tehtävissä keskitytään väreihin; värioppiin, värien havainnointiin ja värien luomiin tunnelmiin.

Materiaalit ja tekniikat

Näiden tehtävien avulla tutustutaan eri taiteen materiaaleihin ja tekniikoihin.

Taiteen tulkinta ja taiteesta puhuminen

Nämä tehtävät johdattelevat taiteen tulkintaan ja rohkaisevat taiteesta puhumiseen.

Nykytaide ja taiteilijan työ

Näissä tehtävissä pohditaan nykytaiteen eri piirteitä ja taiteilijan työtä.

Sää ja mää -oppimateriaali ympäristökasvatukseen

Miten sää vaikuttaa elämääni nyt ja millaisia merkityksiä sillä on ollut entisajan ihmisille? Ilmastonmuutos konkretisoituu säätiloissa ja ihmisten sääkokemuksissa. Sää ja mää -oppimateriaali yhdistelee arkeologiaa ja ympäristökasvatusta. Siinä säätä tarkastellaan sekä fysikaalisena ilmiönä että historiallisena jatkumona. Tavoitteena on lisätä yläkouluikäisten ymmärrystä ilmaston vaikutuksista ympäristöön ja toisaalta ihmisen vaikutuksesta ilmastoon. Keskiössä on nuorten omakohtainen suhde säähän.

Oppimateriaalin avulla voi toteuttaa säätä käsittelevän monialaisen ilmiökokonaisuuden kouluissa, kerhoissa ja muun ympäristö-, kulttuuri- ja luontokasvatuksen parissa. Oppimateriaali tarjoaa sisällön 2–8 oppitunnin mittaiseen kokonaisuuteen. Materiaali rakentuu kolmen kokonaisuuden varaan:

  1. Sää ja ilmasto -osio perehdyttää aihepiiriin ja sisältää taustoittavan videomateriaalin lisäksi pohtimistehtäviä pienryhmissä tehtäväksi.
  2. Sää ennen ja nyt -osiossa sään tutkimista lähestytään historian ja arkeologian tarjoamien mahdollisuuksien sekä oppilaiden omien sääkokemuksien avulla.
  3. Ilmastonmuutos ja arki -osiossa koululaiset pohtivat arkisten valintojen vaikutuksia tulevaisuuden säähän.

Käytännön asioita koululaisryhmille

Museovierailuun liittyy käytännön asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon ennen vierailua. Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin!

Miten museoon tullaan?

Museon sisäänkäynti sijaitsee rannan puolella osoitteessa Itäinen Rantakatu 4–6. Tilausajobussit voivat jättää ryhmän suoraan pääoven eteen.

Kun tulette museoon, ryhmänjohtajan kannattaa ensimmäisenä ilmoittaa ryhmänsä saapumisesta museon lippukassalle. Myös naulakot sijaitsevat museon lippukassan tuntumassa ja WC-tilat löytyvät museon aulasta.

Jos olette tilanneet opastuksen, opas odottaa teitä lippukassan luona.

Mitä museovierailulle kannattaa ottaa mukaan?

Museoon kannattaa lähteä mahdollisimman vähällä varustuksella. Esimerkiksi kookkaita reppuja ei museon näyttelytiloihin saa tuoda. Lippukassan yhteydestä löytyy naulakko ja lukollisia säilytyslokeroita, mutta suosittelemme mahdollisuuksien mukaan jättämään ulkovaatteet ja reput koululle tai esimerkiksi bussiin.

Älypuhelinta saa museossa käyttää, jos sen käyttö koulun omiin sääntöihin sopii. Kaikissa näyttelyissämme saa ottaa kuvia omaan käyttöön ja kuvaaminen onkin hyvä tapa tallentaa museossa nähtyä.

Kuinka paljon aikaa vierailuun kannattaa varata?

Museovierailuun kannattaa varata aikaa vähintään tunti, riippuen siitä, haluatteko vierailla sekä arkeologisella että nykytaiteen näyttelyissä. Opastuskierrostenkin jälkeen kannattaa jättää aikaa tehtävien tekoon tai oppilaiden vapaaseen kiertelyyn näyttelyissä opettajan valvonnassa. Museosta löytyy paljon nähtävää ja toiminnallisia pisteitä, joihin kaikkiin ei ehditä opastuskierroksella pysähtyä.

Pääsevätkö ryhmät museoon myös aukioloaikojen ulkopuolella?

Museo on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 11-18. Ryhmät, jotka varaavat museolta opastuksen, ovat tervetulleita museoon myös maanantaisin sekä arkiaamuisin klo 9.00 alkaen.

Voiko museossa syödä omia eväitä?

Museossa ei valitettavasti ole erillistä ruokailutilaa koululaisten omien eväiden nauttimiseen. Museon yhteydessä olevat kahvilatilat kuuluvat ravintolayrittäjälle, joten niissä omien eväiden nauttiminen ei valitettavasti ole mahdollista.

Maksaako museon sisäänpääsy opettajilta jotain?

Opettajat pääsevät museoon aina maksutta ryhmän kanssa tullessaan ja myös ilman ryhmää OAJ:n kortilla. Voit siis käydä vapaasti tutustumassa esillä oleviin näyttelyihin ja pohtia, mikä niistä sopisi juuri omalle ryhmällesi.

Kysyttävää?

Museolehtori on apunasi kun suunnittelet vierailua museoon. Minuun saa olla yhteydessä, jos vierailun käytännön asiat mietityttävät tai pohdit miten museossa koettua voisi syventää vielä vierailun jälkeen koulussa. Älä epäröi ottaa yhteyttä!

 

Janna Jokela
museolehtori
0400 786053
janna.jokela@avan.fi